Susanne Ahrenkiel,
billedkunstner og skulptør
"Ahrenkiels træskulpturer, malerier og
papir-billeder blander dekorative elementer sig med skæve
personer og udtryksfulde væsner i
en symfoni af stærke, rene farver. Måske på grund af
Stiftmuseets rammer bliver de historiske antydninger i
Ahrenkiels værker endnu mere tydelige: er det ikke en
mammut, der gemmer sig i træskulpturen? Og minder figuren i
maleriet "Change" ikke om en helleristning?
Ahrenkiels skæve optik bemandet med små, sorte Mickey
Mouse-figurer. Værkerne fortæller forunderlige og
underholdende historier om en "Ged i en blomstret badering i
etisk dialog med en blomst" eller "Fløjtespilleren der
fløjter sten om til luft". Men bag de legende titler, den
naivistiske form og de stærke farver ligger en alvorlig
undertone, der peger mod det
menneskelige væsens kompleksitet."
Citat fra anmeldelse af udstilling på Viborg stifts museum
sept. 2009, af Bodil Johanne Monrad, kurator og formidler
på Kunsthal
Brænderigården, Viborg,
Billeder, såvel som skulpturelle værker, udspringer af
dialog og nysgerrighed til den kommunikation vi alle (u)frivillig
er en del af.
Sprog og formulering, kropssprog, (mis) forståelser på sjovt
og ondt? Malerierne er en visuel tanke proces - gennem det
umiddelbare til det komplekse via linjen, fladen, teksturen
og det bevidste farvevalg. Er min virkelighed hvad
tilskueren ser? Er det du ser, en virke-lighed du ikke
vidste fandtes, men genkender? Et indre løssluppent
tankespil, hvor alt har en mening. Spontanitet i en
kontrolleret verden. Modstand på forventninger. Fabulering
over menneskelighed med skæve vinkler. Bevidst-heden maler
ubevidst. De skulpturelle værker er trangen til store
bevægelser. Udforskning
og undren over "form" - Igen en dialog - mellem råt og fint,
maskulin og feminin, indre og ydre.
Susanne Ahrenkiel
En leg med følelser. Jeg bliver fortumlet i sjælden grad
når jeg ser Susannes billeder og skulpturer. Oftest
forskrækket med trang til
flugt, dernæst nysgerrig "hvad er det, der sker"? Dernæst
glæde og begejstring og til sidst kærlighed. Susannes kunst
er en integreret del af min hverdag både på job og
privat. Hendes malerier hænger på mit kontor og pryder og
provokerer i mit præsenta-tionsmateriale. Hendes skulptur
Tanken er med mig overalt på mine jobs og i mit hjerte.
Susannes kunstneriske sprog og metaforer tager over, hvor
mit sprog må give slip. Hun udvider mine tanker og
potentiale og skaber en originalitet som jeg umulig vil
kunne frembringe af egen kraft. For mig skaber Susannes
kunst sammenhæng og sprog mellem den faktuelle verden og de
følelser der tolker og skaber den. En meningsska-bende
sammenhæng. Det er smukt, unikt og langtidsholdbart og
tidløst.
Kim Nielsen, direktør LearningLink
|



|
|

|